Golf leren in stappen

Het 9-stappenplan van de Nederlandse Golf Federatie (NGF).

Baanpermissie

Als je Stap 1 van het 9-stappenplan met succes hebt doorlopen, dus als je de basisbeginselen van golf, die bestaan uit techniek en etiquette, beheerst en veilig voor jezelf en anderen op de golfbaan kunt spelen, ontvang je van de professional je baanpermissie. Met baanpermissie mag je als Golfschoollid onbeperkt op onze 9-holesbaan spelen.

Regelexamen

Voor het regelexamen moet je slagen voordat je handicap 54 (voorheen: GVB) kunt verkrijgen. Je dient zowel de spel- als de gedragsregels (etiquette) op de baan te kennen en te kunnen toepassen. Bij golf ben je immers je eigen scheidsrechter. Eerlijkheid en correct gedrag naar andere spelers in de baan staan bij iedere golfer hoog in het vaandel. Straks ook bij jou!
Het golfregelexamen is een toets over de belangrijkste regels en de etiquette. U kunt het examen voorbereiden via de website www.ngfgolfregelexamen.nl. Het golfregelexamen is een schriftelijk examen dat bestaat uit 30 vragen (10 etiquettevragen, 19 regelvragen en 1 Stableford-vraag) waar u maximaal 60 minuten over mag doen. U bent geslaagd als er 23 vragen goed zijn beantwoord.

Data regelexamens 2024

• Zondag 21-04-2024 aanvang 12.00 uur
  • Zondag 26-05-2024 aanvang 12.00 uur
  • Zondag 7-07-2024 aanvang 12.00 uur
  • Zondag 15-09-2024 aanvang 12.00 uur
Aanwezig 10 minuten voor tijd in het kleine clubgebouw (naast de receptie). Van tevoren aanmelden via golfschool@golfclubcromstrijen.nl.

Kosten

Voor leden van Golfclub Cromstrijen of van de Golfschool is het theorie examen gratis. Voor niet-leden kost het examen € 35,00 (inclusief voucher voor de 9 holesbaan). Om je op te geven stuur je een e-mail naar de Golfschool. Vergeet niet de gewenste datum te vermelden!

Handicap 54

Dit is de tweede stap in je golfcarrière. Wanneer je regelmatig oefent, lessen volgt en af en toe een rondje op de 9-holesbaan loopt, zul je spelend van handicap 54 spoedig een scorekaart met 18 Stablefordpunten (of meer) kunnen inleveren. Dit betekent in principe dat je 54 slagen meer over de baan mag doen dan een professional / scratch speler (iemand met handicap 0). Dan krijg je een officieel handicapkaartje van de NGF (digitaal) en mag je op bijna iedere baan in Nederland en op veel buitenlandse banen spelen tegen betaling van een greenfee.